Biofeedback to sterowanie czynnością bioelektryczną mózgu. To nowoczesna metoda rehabilitacji, której skuteczność i zakres możliwości terapeutycznych ciągle są badane.
Metoda biofeedback opiera się na obrazowaniu czynności bioelektrycznej mózgu podczas wykonywania prostych zadań, co umożliwia świadome wpływanie na pracę mózgu i zmusza do utrzymywania dużego stopnia koncentracji. Metoda ta wykorzystywana jest między innymi w psychologii, w medycynie, w parapsychologii, ale także w sporcie czy biznesie.
Co można osiągnąć poprzez regularny trening metodą biofeedback?
Regularnie prowadzony trening usprawnia funkcje poznawcze pacjenta i zdolność do koncentracji. Ponadto metoda biofeedback sprzyja również relaksacji i zmniejszeniu napięcia emocjonalnego.
Metoda EEG Biofeedback jest nieinwazyjną metodą wykorzystującą zdolność mózgu do bioregulacji i samouczenia się w celu poprawy jego funkcji. Treningi EEG Biofeedback wskazane są u dzieci i młodzieży w przypadku:
- zaburzeń uczenia się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia);
- zaburzeń koncentracji uwagi;
- impulsywności;
- nadpobudliwości psycho-ruchowej;
- zespołu ADHD (zaburzeń koncentracji uwagi, nadpobudliwości psycho-ruchowej);
- napadów lęku, agresji;
- obniżenia samooceny;
- autyzmu;
- lekkich form upośledzenia umysłowego.
PRZEBIEG SESJI TRENINGOWEJ
Osoba trenująca ma podłączone do powierzchni głowy (za pomocą pasty klejącej) jedną lub więcej elektrod przekazujących sygnały z mózgu do monitora terapeuty, gdzie widoczne są w postaci poszczególnych pasm fal mózgowych. Na swoim monitorze trenujący widzi te sygnały w postaci wideogry. Stara się spełnić założenia gry wyłącznie siłą woli, poprzez własne myśli, bez użycia klawiatury czy myszki, np. stara się utrzymać dużą szybkość jadącego samochodu, jechać prawą stroną drogi przy dobrej widoczności. Przez cały czas otrzymuje informację zwrotną o swoim stanie – gra się udaje, otrzymuje się punkty, kiedy wzrasta aktywność mózgu w pożądanym paśmie częstotliwości. Kiedy wzrasta aktywność w paśmie niepożądanym – nie dostaje się punktów, gra się nie udaje. W ten sposób trenujący wie, kiedy jest dobrze skoncentrowany, a kiedy nie. Jego mózg uczy się wytwarzania nowych fal mózgowych. Ponieważ metoda ta koncentruje się na przyczynach trudności w uczeniu się, jej efekty są długotrwałe.